Amarant bij Week van Lezen en Schrijven

Amarant bij Week van Lezen en Schrijven

Van 7 tot en 13 september is de Week van Lezen en Schrijven. Amarant doet hier aan mee onder het motto ‘Duidelijke Taal voor Allemaal.’

Op dinsdag 8 september is het Wereldalfabetiseringsdag. Een ideaal moment om stil te staan bij de aanpak van laaggeletterdheid in Nederland. De Week van Lezen en Schrijven (voorheen de Week van Alfabetisering) wil het belang van lezen en schrijven, rekenen en digitale vaardigheden zichtbaar maken. Op initiatief van het Servicepunt Clientmedezeggenschap is een leuk programma samengesteld dat aandacht vraagt voor helder taalgebruik.

Duidelijke taal voor allemaal
Amarant stelt in deze week ‘Duidelijke Taal voor Allemaal’ centraal. Niet alleen richting onze cliënten, maar ook voor alle medewerkers. Iedereen profileert van helder en toegankelijk taalgebruik. Initiatiefnemer Servicepunt Clientmedezeggenschap vindt dat begrijpelijke informatie nodig is om medezeggenschap van cliënten mogelijk te maken. Cliënten moeten zich vrij voelen om aan te geven dat bepaalde informatie voor hen lastig te begrijpen is. Medewerkers kunnen meer hun best doen om begrijpelijke taal te gebruiken, in hun informatie naar cliënten maar ook naar elkaar.

Webinar
Het Servicepunt Clientmedezeggenschap werkt in de Week van Lezen en Schrijven samen met het Leercentrum en de afdeling Communicatie van Amarant. In het cliëntenmagazine Prikkel van september is een artikel gewijd aan het grote aantal afkortingen dat binnen Amarant gebruikt wordt. Ook vertelt een cliënte hoe het is om laaggeletterd te zijn. Op dinsdag 8 september gaat een quiz online. Op donderdag 10 september is er een webinar gepresenteerd en opgezet samen met Amarant-cliënten. Gastspreker Roel Kooijmans, psycholoog bij zorgorganisatie Koraal en als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, geeft zijn visie op duidelijke taal. Er zijn voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van lastig, en ook van helder taalgebruik. Verder laat woordkunstenaar en Amarant-cliënt Jan Hovens, ook bekend als de GVR (Grote Vriendelijke Reus) een mooie rap horen.

 

Geen Commentaar

Plaats een Reactie

X